In december daagde de gemeente Amsterdam de markt uit om een tijdelijke beweegbare brug over de Dijksgracht te bouwen binnen een vast budget van €1.000.000,- en ingebruikname voor eind 2015. In krap twee maanden is het contract opgesteld en gepubliceerd. De opdracht is via een meervoudig onderhandse procedure op de markt gezet. Zestien marktpartijen schreven zich in, vijf partijen zijn uitgenodigd om deel te nemen. Van Hattum & Blankevoort heeft de aanbesteding gewonnen.
De tijdelijke Dijksgrachtbrug wordt een beweegbare fiets- en voetgangersbrug die de Dijksgracht en het Marineterrein verbindt. Eeuwenlang was het terrein militair gebied en afgesloten voor het publiek. Dat verandert nu, defensie gaat het terrein grotendeels verlaten. De brug maakt een langzaam verkeersroute over het terrein mogelijk en verbindt het terrein met het netwerk van routes in de directe omgeving.
Vrijheid voor marktpartijen
Het Ingenieursbureau heeft de uitdagende opdracht, realisatie op korte termijn en met beperkt budget, op de markt gezet via een meervoudige onderhandse procedure met veel vrijheid voor marktpartijen. In oktober 2014 startte de voorbereiding, begin december is de opdracht gepubliceerd in Cobouw. Het Ingenieursbureau was blij verrast met de grote belangstelling voor dit uitdagende project. De markt reageerde heel enthousiast. Het aantal inschrijvers oversteeg alle verwachtingen, 21 marktpartijen hebben informatie opgevraagd, zestien partijen hebben zich uiteindelijk ingeschreven. Mooie reacties die het enthousiasme uit de markt symboliseren, zijn:
“Ik had echt een schriftje naast mijn bed liggen, dan bedacht ik ‘s nachts wat en dan schreef ik het direct op zodat ik het de volgende dag met de ontwerpers kon bespreken.”
“We hebben echt samen over ons terrein gelopen om te kijken wat we zouden kunnen hergebruiken.”
“Zelf ontwerpen, zelf maken en onderhouden. Daarom hebben wij hierop ingeschreven en vandaar dat het voor ons een leuke opdracht is.”
Vrijheid geven aan de markt, leidde tot optimalisaties die realisatie binnen het zeer krappe budget mogelijk maakte. Denk bijvoorbeeld aan hergebruik materialen, gebruik van ploegen die beschikbaar zijn en hergebruik van eerdere ontwerpen.
Winnaar
Uiteindelijk zijn vijf partijen geselecteerd. Op 20 februari is de winnaar bekend gemaakt, Van Hattum & Blankevoort. Het ingediende ontwerp stak er om drie redenen boven uit:
Een uitstekend risicodossier waar voorbij de technische scope van het project is gekeken
De omgeving krijgt veel invloed op het ontwerp
Van Hattum & Blankevoort heeft de beoordelingscommissie overtuigd de uitdaging aan te kunnen om op tijd en binnen budget de brug te realiseren
De voorbereidingen voor de realisatie van de brug zijn inmiddels in volle gang.
Opdrachtgever
Opdrachtgever voor de realisatie van de tijdelijke brug is Bureau Marineterrein Amsterdam. Dit is een zelfstandige organisatie die in opdracht van Rijk (Binnenlandse Zaken, Defensie) en de gemeente Amsterdam werkt aan de toekomst van het terrein.