Marineterrein Amsterdam

Een onafhankelijk blog van een Kattenburger over de herontwikkeling van het Marineterrein Amsterdam. Van een gesloten enclave naar een plek voor iedereen. Blog Marineterrein gaat door als marinekwartier.com

woensdag 10 juni 2015

Van Hattum & Blankevoort wint aanbesteding tijdelijke Dijksgrachtbrug Marineterrein

Van de site van het Ingenieursbureau van de Gemeente Amsterdam:

In december daagde de gemeente Amsterdam de markt uit om een tijdelijke beweegbare brug over de Dijksgracht te bouwen binnen een vast budget van €1.000.000,- en ingebruikname voor eind 2015. In krap twee maanden is het contract opgesteld en gepubliceerd. De opdracht is via een meervoudig onderhandse procedure op de markt gezet. Zestien marktpartijen schreven zich in, vijf partijen zijn uitgenodigd om deel te nemen. Van Hattum & Blankevoort heeft de aanbesteding gewonnen.

De tijdelijke Dijksgrachtbrug wordt een beweegbare fiets- en voetgangersbrug die de Dijksgracht en het Marineterrein verbindt. Eeuwenlang was het terrein militair gebied en afgesloten voor het publiek. Dat verandert nu, defensie gaat het terrein grotendeels verlaten. De brug maakt een langzaam verkeersroute over het terrein mogelijk en verbindt het terrein met het netwerk van routes in de directe omgeving.
Vrijheid voor marktpartijen

Het Ingenieursbureau heeft de uitdagende opdracht, realisatie op korte termijn en met beperkt budget, op de markt gezet via een meervoudige onderhandse procedure met veel vrijheid voor marktpartijen. In oktober 2014 startte de voorbereiding, begin december is de opdracht gepubliceerd in Cobouw. Het Ingenieursbureau was blij verrast met de grote belangstelling voor dit uitdagende project. De markt reageerde heel enthousiast. Het aantal inschrijvers oversteeg alle verwachtingen, 21 marktpartijen hebben informatie opgevraagd, zestien partijen hebben zich uiteindelijk ingeschreven. Mooie reacties die het enthousiasme uit de markt symboliseren, zijn:

“Ik had echt een schriftje naast mijn bed liggen, dan bedacht ik ‘s nachts wat en dan schreef ik het direct op zodat ik het de volgende dag met de ontwerpers kon bespreken.”
“We hebben echt samen over ons terrein gelopen om te kijken wat we zouden kunnen hergebruiken.”
“Zelf ontwerpen, zelf maken en onderhouden. Daarom hebben wij hierop ingeschreven en vandaar dat het voor ons een leuke opdracht is.”

Vrijheid geven aan de markt, leidde tot optimalisaties die realisatie binnen het zeer krappe budget mogelijk maakte. Denk bijvoorbeeld aan hergebruik materialen, gebruik van ploegen die beschikbaar zijn en hergebruik van eerdere ontwerpen.


Winnaar
Uiteindelijk zijn vijf partijen geselecteerd. Op 20 februari is de winnaar bekend gemaakt, Van Hattum & Blankevoort. Het ingediende ontwerp stak er om drie redenen boven uit: 


Een uitstekend risicodossier waar voorbij de technische scope van het project is gekeken
De omgeving krijgt veel invloed op het ontwerp
Van Hattum & Blankevoort heeft de beoordelingscommissie overtuigd de uitdaging aan te kunnen om op tijd en binnen budget de brug te realiseren 


De voorbereidingen voor de realisatie van de brug zijn inmiddels in volle gang.

Opdrachtgever
Opdrachtgever voor de realisatie van de tijdelijke brug is Bureau Marineterrein Amsterdam. Dit is een zelfstandige organisatie die in opdracht van Rijk (Binnenlandse Zaken, Defensie) en de gemeente Amsterdam werkt aan de toekomst van het terrein.




Van Hattum en Blankevoort zegt er zelf over:
Met klinkende cijfers heeft Van Hattum en Blankevoort (onderdeel van VolkerWessels) de aanbesteding voor de tijdelijke Dijksgrachtbrug in Amsterdam binnengehaald. De Gemeente Amsterdam waardeerde het EMVI-plan met een 9 en het interview met een 8 en was in haar rapport zeer te spreken over de helder gecommuniceerde en op maat gemaakte oplossing.
De tijdelijke brug verbindt de Dijksgracht met het Marineterrein, dat jarenlang het domein was van Defensie. De marine trekt zich langzaam terug uit het gebied en de Gemeente Amsterdam wil de twee stadsdelen zo snel mogelijk aan elkaar verbinden. De opdracht betreft een tijdelijke, beweegbare brug voor fiets- en voetgangersverkeer waarin de graadmeters ‘opleverdatum’ en ‘omgevingshinder’ een grote rol speelden. De prijs is van te voren vastgesteld. Het Europees voorzitterschap, dat in begin 2016 plaats gaat vinden op het Marineterrein, zorgt voor extra druk.

Meedenkende partner
Met de keuze voor een draaibrug die modulair wordt gebouwd en waarbij gebruik wordt gemaakt van nieuwe materialen (om het onderhoud te minimaliseren, de constructietijd te verkorten en een groot aantal risico’s te beheersen), bood Van Hattum en Blankevoort niet alleen het beste ontwerp aan, maar sloot ze ook het best aan bij de wensen van de gemeente. De slimme aanvoerroutes over water, de beloofde tests van de Centrale Object Bediening, slim partnerschap en een goed verzorgd risicobeheersplan namen de grootste pijnpunten in het dossier al weg. De belofte de omgeving actief te betrekken en zelfs deels te helpen met het aanleggen van een tuin, zorgden er verder voor dat de gemeente in Van Hattum en Blankevoort een betrouwbare, meedenkende partner zag.

Bij de aanbesteding dongen 5 partijen mee. De voorbereidingen beginnen in maart 2015, waarna in augustus met de bouw wordt begonnen.




Blogarchief