Wat ik wel erg origineel vind is de brede parkachtige brug over de ingang van de IJ-tunnel. Dit trekt het terrein rechtstreeks de stad in. Er blijft echter wel erg weinig echt park over in zijn plan. De grote gebouwen met een publieke functie zijn zeer beeldbepalend, maar de woonblokken zijn daarentegen erg saai en repeterend. Daarnaast ontwerpt hij een brede straat voor auto's dwars over het terrein die via een brug uitkomt op de Dijksgracht en dan via een tunnel onder het spoor bij het IJ uitkomt. Nog meer doorgaande autowegen in het centrum is niet echt een optie volgens mij...
Student: Miron Nawratil
The Marine Etablissement is the last “blank slate” site available for development in
central Amsterdam. Although an implied commercial development would be most
beneficial to parties involved, the question of urbanistically and civically responsible
development might be asked.
The NIEUWSTEDELIJKCENTRUM proposes to utilize the available site as a seat
for a new civic center which would include a relocated opera house and city hall as
well as existing institutions concentrated around the navy site – music conservatory,
central public library, NEMO Science Center museum, maritime museum and ARCAM
Amsterdam center for architecture. To achieve this goal, the site is subdivided into
two distinct zones – the civic waterfront and residential neighborhood – separated by
a public park buffer. The civic center, consisting of an opera house, ballet theater, city
hall and public waterfront faces historic Amsterdam and is connected to it through
a network of proposed boardwalk bridges. The residential neighborhood occupies
the northern half of the site providing a backdrop to the civic zone as well as link to
the existing residential neighborhoods bordering the eastern edge of the site. The
residential neighborhood layout is modeled on the historic character of Amsterdam’s
Canal Zone. Weaving, tree lined, streets linked by canals provide an intimate and parklike
environment.