Marineterrein Amsterdam

Een onafhankelijk blog van een Kattenburger over de herontwikkeling van het Marineterrein Amsterdam. Van een gesloten enclave naar een plek voor iedereen. Blog Marineterrein gaat door als marinekwartier.com

vrijdag 19 februari 2016

Project Christiansholm in Kopenhagen zusje van Marineterrein Amsterdam?



In 2012 kwam in Kopenhagen een terrein vrij aan de haven waar voorheen drukkerijen gevestigd waren. Christiansholm, of Paper Island zoals het in het Engels bekend staat. De gemeente nam de beslissing om het eiland voor 5 jaar vrij te geven voor creatieve initiatieven en niet meteen uit te verkopen aan projectontwikkelaars. Dat lijkt een beetje op de 'organische' ontwikkeling van het Amsterdamse Marineterrein. Christiansholm is veel kleiner dan het Marineterrein (2,9 hectare in Kopenhagen tegenover 14 hectare in Amsterdam), en veel dichter bebouwd, maar er zijn ook zeker vele overeenkomsten. De centrale plek in de stad, omringt door water, de tijdelijke huurders en het hergebruik van de oude bebouwing.
De pakhuizen in Kopenhagen werden verhuurd aan creatieve bedrijven, waaronder een foodhall die veel overeenkomsten vertoond met De Hallen in Amsterdam Oud-West. Daarnaast vonden modebedrijven en horeca er een plek. In 2017 loopt de tijdelijk bestemming ten einde en wordt het eiland bebouwd met nogal dure appartementencomplexen. Ook komt er een groene binnenplaats en een zwembad. De foodhall blijft. 



Rondom dit plan is in Kopenhagen nu enige consternatie ontstaan. De toekomstige woningen zouden enkel voor de happy few zijn en de inrichting van de openbare ruimte teveel gericht op autogebruik (ondergronds is een fikse parkeergarage gepland). Dit is sommigen in het fietsvriendelijke Kopenhagen in het verkeerde keelgat geschoten. De wethouder voor milieu Morten Kabell verzet zich nu tegen een deel van de plannen en stelt voor minstens 25% sociale woningen op te nemen. Daarnaast wil hij het eiland en omgeving fietsvriendelijk houden en autoverkeer ontmoedigen. Ook zou een groter deel van de oude bebouwing moeten worden hergebruikt, aldus Kabell.

De grote vraag is natuurlijk welke kant het project Marineterrein in Amsterdam opgaat. Er wordt keer op keer gehamerd op het bouwen van betaalbare huurwoningen voor het middensegment, maar het is maar de vraag of dat op een peperdure plek als deze gerealiseerd gaat worden. Ook het verkeersvraagstuk is hier niet onbelangrijk. De Kattenburgerstraat is nu al een zeer drukke, vervuilende straat waarin je niet nog meer verkeer zou willen; eerder minder. Hergebruik van de huidige bebouwing is zeer zeker mogelijk, maar projectontwikkelaars staan daar meestal niet om te springen, omdat het vaak minder oplevert en minder mooi oogt in de brochures.

Het plan voor Christiansholm is zeker zeer mooi ontworpen, maar of Kopenhagen er een betere stad van wordt is nog de vraag. Over een paar jaar kunnen we zien of de pessimisten of de optimisten gelijk hebben gekregen. Laten we in de tussentijd vooral optimistisch zijn over de toekomst van het Marineterrein in Amsterdam!




Foto's: COBE

Blogarchief