Marineterrein Amsterdam

Een onafhankelijk blog van een Kattenburger over de herontwikkeling van het Marineterrein Amsterdam. Van een gesloten enclave naar een plek voor iedereen. Blog Marineterrein gaat door als marinekwartier.com

dinsdag 6 oktober 2015

Bouw (nutteloze?) tijdelijke brug Dijksgracht / Marineterrein vordert

Alle palen voor de tijdelijke brug van de Dijksgracht naar het Marineterrein staan inmiddels in het Oosterdok.
Overigens lijkt de snellere fietsroute die door deze brug had moeten ontstaan tussen de Oostelijke Eilanden en het Centraal Station (3 minuten tijdswinst) te mislukken. De gemeente heeft namelijk besloten de huidige fietsbrug tussen het Oosterdokseiland en de oostzijde van het station op te heffen. Hierdoor moeten fietsers voortaan via de Odebrug, de Prins Hendrikkade en de Kamperbrug naar het station. Dat zijn twee stoplichten extra en een flink stuk om... 
De reden zou de verkeersveiligheid zijn, maar een toename van fietsverkeer op twee blackspots op de Prins Hendrikkade zal waarschijnlijk juist het tegenovergestelde bewerkstelligen.
Blijft een feit dat een extra verbinding (door middel van een tijdelijke brug vanaf het Marineterrein) met het 'vasteland' nooit weg is! Over de definitieve plek van een brug (of meerdere bruggen) hebben we het later nog een keer.




Uit het Verkeersbesluit:

Intrekken fietspad langzaam verkeersbrug Oostertoegang.

Nr. : 2015-009116D
Het algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum;
Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de verordening op de bestuurscommissie en het ondermandaatsbesluit van het algemeen bestuur van 28 maart 2014,
Overwegende:
-dat er nu een langzaam verkeer verbinding , met daarop een fietspad, is over de Oostertoegang tussen de Odebrug en de Kamperbrug;
-dat de Odebrug sinds december 2010 in gebruik is met aan de westzijde een tweerichtingsfietspad dat ter hoogte van de Oosterdokskade naar de oostzijde verspringt;
-dat het huidig knelpunt is dat fietsers haaks dienen over te steken, maar dit grotendeels niet doen en de kortste route kiezen schuin over het kruisingsvlak;
-dat dit zorgt voor een potentieel conflict met gemotoriseerd - en kruisend fiets verkeer, wat herhaaldelijk lijdt tot verkeersgevaarlijke situaties;
-dat ter betere geleiding van het fietsverkeer en ter voorkoming van deze verkeersgevaarlijke situaties een profiel wijziging zal plaatsvinden;
-dat een onderdeel daarvan is dat het fietspad, welke de verbinding vormt tussen de Oostertoegang en de Odebrug, komt te vervallen waardoor er minder kruisend fietsverkeer ontstaat;
-dat de brug nu zal worden aangewezen als voetgangersbrug;
-dat de fietsenstalling op het Stationsplein wel bereikbaar blijft via het fietspad van de Kamperbrug;
-dat de huidige verkeersbesluiten dienen te worden aangepast aan de nieuwe gewenste situatie;
-dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met de gemandateerde van de politie, regionale eenheid Amsterdam;
-dat dit onderwerp diverse keren is besproken in de Centrale verkeerscommissie en een akkoord is gegeven in de vergadering d.d.4-12-2012 en 23-04-2013 en 07-10-2014



Blogarchief