Dit blog is verplaatst naar:
dinsdag 13 oktober 2015
Gemeente verhindert tijdswinst geplande fietsroute via Marineterrein
De tijdelijke brug van het Marineterrein naar de Dijksgracht zou volgens de gemeente de fietsroute van de Oostelijke Eilanden naar het Centraal Station met 3 minuten moeten gaan bekorten. Echter, men heeft deze week de brug over de Oostertoegang (het water aan de oostelijke kant van het CS tussen IJ en Oosterdok) gesloten voor fietsers! Dit omdat sommige fietsers schuin overstaken en zo mede-verkeersdeelnemers in gevaar brachten. In plaats van te handhaven heeft de gemeente er voor gekozen om alle fietsers van het Oosterdokseiland naar CS te benadelen. De brug, die voor Oostelijke Eilanders aan het einde van de snelste route naar Amsterdam Centraal ligt, is vanaf nu enkel nog toegankelijk voor voetgangers. Fietsers moeten voortaan via de Odebrug, Prins Hendrikkade en Kamperbrug naar het station. Dit via twee extra stoplichten over twee zeer drukke kruisingen waar het opstellen van wachtende fietsers nu al een enorm probleem is.
De geplande route via het Marineterrein over de tijdelijke brug naar de Dijksgracht levert in de nieuwe situatie nog steeds 3 minuten tijdswinst op ten opzichte van de oorspronkelijke route via NEMO, maar daar moeten we dus voor beide routes extra minuten bij optellen voor het omrijden en wachten bij twee extra stoplichten.
De route via het Oosterdokseiland is pas sinds een jaar goed te gebruiken nadat velen om een fietsverbinding achterlangs het gebouw van NEMO hadden gevraagd en deze uiteindelijk ook werd aangelegd. Ook deze route is nu dus langzamer geworden. Alles is relatief, en zo zou de gemeente kunnen betogen dat de Dijksgracht-route nog steeds sneller is dan die via NEMO...
Wie een frustrerend omrij-einde van zijn fietsrit via het Oosterdokseiland wil vermijden kan natuurlijk altijd nog de oude route via de Prins Hendrikkade kiezen. Hemelsbreed de kortste rit. Maar dan moet je wel maar liefst 7 verkeerslichten trotseren!
Overigens staan sowieso de vermeende 3 minuten tijdswinst ter discussie omdat de draaibrug bij Hannekes Boom erg moeilijk te nemen is voor fietsers. Daarnaast was een (tijdelijke) brug van het Marineterrein naar NEMO om verschillende redenen een veel betere optie geweest. Maar daarover later meer.
In groen de route via NEMO (nu 1 stoplicht; 3 stoplichten na sluiting Oostertoegang)
In oranje de route via het Marineterrein (nu 1 stoplicht; 3 stoplichten na sluiting Oostertoegang)
In rood de route via de Prins Hendrikkade (7 stoplichten)
In zwart de route die na sluiting van de Oostertoegang genomen dient te worden (2 extra stoplichten)
Blogarchief
-
▼
2015
(127)
-
▼
oktober
(11)
- Luchtbeelden Marineterrein in Polygoonfilm uit 1925
- Wapentuig op Marineterrein gericht op bewoners Kat...
- Nu nog ontoegankelijk deel Marineterrein op Instagram
- Kanon uit 1806 tijdelijk terug op Marineterrein
- Gemeente verhindert tijdswinst geplande fietsroute...
- Gezelligheid bij opening Drijvende Kas op Marinete...
- Belgen en Nederlanders maken samen replica 17e eeu...
- Bouw (nutteloze?) tijdelijke brug Dijksgracht / Ma...
- Prins Bouw plaatst ramen in Gebouw 27E op Marinete...
- Hengelo Bier gebrouwen op Marineterrein
- Drijvende kas vindt haven op Marineterrein
-
▼
oktober
(11)