Marineterrein Amsterdam

Een onafhankelijk blog van een Kattenburger over de herontwikkeling van het Marineterrein Amsterdam. Van een gesloten enclave naar een plek voor iedereen. Blog Marineterrein gaat door als marinekwartier.com

dinsdag 6 februari 2018

Gemeenteraad hekelt afsluiten brug naar Marineterrein na protesten buurtbewoners

Onduidelijke informatie
Alhoewel al maanden bekend was de daadwerkelijke afsluiting van de Oosterdoksdraaibrug tussen het Oosterdokseiland en de Dijksgracht voor velen toch een grote schok.
Op de website van de projectontwikkelaar die op het laatste vrije bouwkavel van het Oosterdokseiland het nieuwe kantoor van Booking.com gaat bouwen was het verbreken van de directe route tussen het Centraal Station en het Marineterrein dan ook zorgvuldig weggemoffeld. Op mails met vragen over de afsluiting van de brug kreeg je van de bouwmanager onduidelijke reacties. Gelukkig geldt er voor dit soort projecten en omleidingen een vergunningplicht en blijft de oplettende burger zo toch op de hoogte.

Politieke actie dankzij buurtprotest
Al in oktober en november 2017 heeft de Buurtorganisatie 1018 aan de bel getrokken bij de gemeente, maar dit resulteerde vooralsnog in weinig resultaat. Daarop besloot men naar de pers te stappen, wetende dat dit vaak wèl in aandacht van bestuurders resulteert. En zo geschiedde. Voor de Raadscommissie Ruimtelijke Ordening en Grondzaken van 7 februari (morgen) heeft raadslid Vink (D66) de kwestie op de agenda laten zetten. Hij zet hier vooral in op het voorkomen van een terugloop in bezoekersaantallen voor de lokale horeca (zie onderaan zijn uitgebreide agendapunt). Wellicht omdat hij weet dat de VVD gevoelig is voor zo'n argument. De bewoners zien graag de versnelde aanleg van een brug tussen het Marineterrein en NEMO, maar of dat op zo'n korte termijn nog gaat lukken lijkt me sterk.

2,5 jaar omfietsen
Als er geen oplossing mogelijk blijkt zal men de komende 2,5 jaar dus moeten omfietsen dan wel omlopen om vanuit het Centraal Station op het Marineterrein te geraken. Nu al is het terrein op doordeweekse dagen uitgestorven omdat de fietsers die het terrein eerder als doorgangsroute gebruikten nu wegblijven. Een echte ramp is dit volgens mij niet. Bezoekers die er echt moeten zijn vinden uiteindelijk hun weg toch wel.




-----------------------------------------------------------
Agendapunt Vink:

Onderwerp
Actualiteit van het lid Vink (D66) inzake bereikbaarheid Dijksgracht

Aan de gemeenteraad
Bij de vaststelling van het Bestemmingsplan Oosterdokseiland in de commissie RO van 12-07-2017 is gesproken over de bereikbaarheid van de Dijksgracht. Vanwege de bouw van het nieuwe kantoor van Booking.com moet de Oosterdoksdraaibrug een paar jaar dicht en moeten bezoekers flink omlopen. In de commissievergadering kwam naar voren dat Hanneke’s Boom, Mediamatic, de Klimhal en andere lokale ondernemers aan de Dijksgracht zich zorgen maakten over hun bereikbaarheid en toegankelijkheid. Veel woordvoerders deelden deze zorgen in de commissie expliciet. 

In het verslag van decommissievergadering is de reactie van de wethouder terug te vinden:

(…) Men mag van hem verwachten dat hij maximaal inzet op de bereikbaarheid enalternatieve routes. Als het gaat om een langdurige routeverandering, dan ligt de zwareverplichting bij het college en de investeerder om dat goed te regelen. Richting de heer Vinken het omgevingsmanagement benadrukt hij dus dat soort zaken goed te regelen.

Uit de berichtgeving van 24 januari jl. op AT5 blijkt dat nu aan het gebeuren is wat de raadscommissie wilde voorkomen en waar de wethouder, getuige zijn uitspraak, invulling aan zou geven. Uit het artikel blijkt namelijk dat bewoners en lokale ondernemers van de Dijksgracht hun zorg bewaarheid zien worden wat betreft de bereikbaarheid. Horecaondernemers zeggen dat ze hun aantal gasten en inkomsten nu al zien teruglopen. De wens wordt dan ook uitgesproken een snelle oplossing te vinden om de bereikbaarheid en toegankelijkheid ook tijdens de bouwactiviteiten op peil te houden, zoals met een tijdelijke brug, pontjes of het open doen van de brug als er niet wordt gebouwd. D66 kan zich dat heel goed voorstellen. 

Reden van spoedeisendheid

D66 maakt zich zorgen over bovengenoemde signalen en wil dat er op korte termijn en snel na het begin van de bouwactiviteiten alsnog een oplossing komt. Het is niet wenselijk dat de ondernemingen op de Dijksgracht de komende tweeënhalf jaar moeizaam bereikbaar en slecht toegankelijk zouden worden voor Amsterdammers. Als ze nu, aan het begin van het proces, al te maken hebben met sterke terugloop in bezoekersaantal en inkomsten, dan moet er nu ook snel actie worden ondernomen. Tweeënhalf jaar wachten totdat de bouwactiviteiten zijn afgerond, kan voor sommige ondernemers de doodsteek betekenen en zou ook negatief uitwerken op de vitaliteit en aantrekkelijkheid van dit deel van Amsterdam.

Blogarchief