Principenota
Volgende week dinsdag 18 juli wordt de Principenota over de toekomst van het Marineterrein in het college van B&W besproken. Wat het precies gaat worden weten we niet. Ik hoop in ieder geval dat er een alomvattend plan voor geheel Kattenburg, de Oostelijke Eilanden en het oostelijk Centrumgebied zal komen. En dus niet een nota waarin enkel naar het terrein wordt gekeken als een op zichzelf staande enclave in de stad. Want dat zie je toch in veel van de plannen en voorstellen die de afgelopen jaren vanuit verschillende hoeken voorbij kwamen. Kattenburg is nu al een schitterende plek om te wonen, maar er valt ook nog veel te verbeteren. En dat vergt een visie die verder gaat dan de 14 hectare aan voormalige marinegrond. Door niet naar het gehele eiland, inclusief de bestaande wooncomplexen en het stratenplan te kijken zouden we een kans missen die nooit meer terugkomt.
Plan GroenLinks: Nieuw-Kattenburg
GroenLinks Amsterdam presenteerde gisteren een visiestuk waarin ze precies dát doen. Ontwikkeling van het terrein waarbij wordt gekeken naar de wensen van heel Kattenburg, de eilanden en de rest van de stad. Ik ben het niet overal mee eens, maar er zit een aantal mooie voorstellen bij.
Van de website van GroenLinks:
In een initiatiefvoorstel komt de partij met 17 ideeën om het Marineterrein te laten opbloeien. Centraal staan duurzaamheid, maatschappelijke initiatieven en sociale woningbouw. Zo wil GroenLinks van het terrein een ‘duurzaam icoonproject’ maken met onder andere een groot autovrij stadspark. Er moet ruimte komen voor creatieve broedplaatsen en sport. Qua wonen stelt de partij grotendeels sociale en middenhuurwoningen voor.De schrijvers van het voorstel hebben zich flink laten inspireren door allerlei (externe) plannen die op dit blog voorbij zijn gekomen en nemen zelfs wat hier oorspronkelijk gepubliceerde oplossingen een op een over. Netjes met bronvermelding, en dat zie je niet altijd bij auteurs van dit soort nota's. Waarvoor dank!
Punten waar ik vooral blij mee ben:
- Garandeer een groen autovrij stadspark en leg een bebouwingspercentage van maximaal 50% nu al vast.
- Behoud de ruimte voor creatieve en maatschappelijke functies: kies voor zo weinig mogelijk kantoren.
- Ontwikkel een ‘Actieplan Voetganger en Fietsers Marineterrein’, zodat de directe toegankelijkheid en de langzaamverkeersroutes eromheen en erdoorheen zo snel mogelijk zo veel mogelijk verbeteren.
- Maak Kattenburg, de Kattenburgerstraat en het Kattenburgerplein onderdeel van integrale gebiedsontwikkeling.
- Maak met de Woningcorporatie [en andere eigenaren, red.] een verbeterplan voor de Kattenburgerstraat en omgeving.
- Neerhalen van de niet monumentale delen van de muur langs de Kattenburgerstraat.
Ik haal het punt over de integrale gebiedsontwikkeling nog wat uitgebreider naar voren:
Op oude gravures is te zien dat ooit om en aan de muur tussen het publieke en het ‘Admiraliteits’deel van Kattenburg werd gewoond. De nu staande muur is beeldbepalend, maar heeft ook negatieve bijeffecten. Slechts een deel is monumentaal, andere delen zijn herbouwd. Hoeveel van de muur uit monumentale of andere overwegingen wellicht moet blijven staan, en waar die kan worden geopend of zelfs onderdeel kan worden van een bebouwde plint, behoeft nader onderzoek. [...] Een gedurfd ontwerp van Fieke Tissink, architectuurstudent aan de TU Delft die ter hoogte van het depot van het Scheepvaartmuseum een woon/werkblok langs de Kattenburgerstraat ontwierp, ter hoogte van het depot van Scheepvaartmuseum laat in ieder geval zien dat levendigheid aan beiden zijden van de straat veel kan doen om beide kanten van de straat te verbinden en de tweedeling die de muur veroorzaakt te helpen slechten. [...] De onderste laag van de in de jaren zeventig gebouwde woonblokken op Kattenburg bestaat uit gesloten plinten, met her en der een ingang naar een berging. Naast ingangen naar parkeergarages en entreetorens is er op straatniveau aan die kant van de straat dan ook niets te doen. Doordat de overkant van de straat geheel uit de muur en een de-facto hondenuitlaatstrook bestaat, heeft de straat aan weerszijden een gesloten gevoel. Dat de plint van de sociale bouwblokken zich via een schuin aflopend talud onder het maaiveld bevindt, draagt niet bij aan een prettige straat. Om met buurtbewoners te spreken: de Kattenburgerstraat is een straat waar je doorheen gaat, niet een straat waar je naartoe gaat. In samenhang met de ontwikkeling van het Marineterrein zouden de huidige woonblokken aan de andere kant van de straat kunnen worden aangepakt. Bergingen zouden wellicht kunnen worden verplaatst naar deels lege garages en het talud verder worden afgegraven. In combinatie met (mogelijk) meer oversteekplaatsen in samenhang met meer toegangsplekken in de (niet monumentale delen van) de muur kan dit voor een aanmerkelijke verbetering van de straat zorgen voor huidige en toekomstige bewoners en gebruikers. De Key is eigenaar van de Woonblokken en de gemeente van de garages. Onderdeel van de Strategienota was al om de eigenaar van de woningen aan de Kattenburgerstraat te benaderen, de verbindingen met het Marineterrein te versterken en “de mogelijkheden van dubbelgebruik van de omliggende parkeergarage te verkennen”.
Nu maar kijken waar het college dinsdag mee gaat komen.