Het is al weer een tijd geleden dat ik enkele van de voorstellen van studenten van Yale University voor de herontwikkeling van het Marineterrein besprak. Er zijn in totaal 9 ontwerpen gemaakt en ik ben tot nu toe tot nummer 6 gekomen. In de luwte van het EU-gebeuren ga ik proberen de laatste 3 voorstellen aan bod te laten komen. Deze keer een ontwerp van Jonas Barre. Hij kiest voor een museumeiland met kleine wooneenheden. Een nieuw Nationaal Museum zou hier een plek moeten krijgen. De invulling hiervan is niet helemaal duidelijk, maar het lijkt overeenkomsten te hebben met het huidige Amsterdam Museum. Overigens is er inmiddels daadwerkelijk een voorstel om het Amsterdam Museum onder te brengen op het terrein, maar de huidige directeur wil eerst alle opties voor een nieuwe plek onderzoeken voor zich vast te leggen op één enkele locatie.
Ik vind het ontwerp van Barre niet echt uitdagend. De woningen zijn opgezet in grote dichte blokken. Daardoor verdwijnt het open karakter dat door selectieve sloop van een deel van de huidige bebouwing zou kunnen worden bereikt. Behalve de onaangeroerde Voorwerf is er ook vrijwel geen enkele parkachtige omgeving. Een gemiste kans.
Ook de toren vind ik fantasieloos. Een rommelige constructie die eerder het landschap vervuilt dan een icoon voor Kattenburg vormt. De ingetekende personen in zijn sfeerbeelden zijn dan ook illustratief voor het bedachte landschap: ze staan er wat verloren bij.
National Museum Amsterdam
Student: Jonas Barre
The proposed program for the Marine Etablissement takes the original brief to its extremes. How could you give the site an identity and meaning for the city as a whole? And how could this generate enough value?
Jonas Barre’s proposal answers the first question with the introduction of a spectacular viewing tower as part of the new National Museum. The business cases of precedents such as the London Eye or Singapore Flyer were studied to prove that this attraction could generate enough visitors and revenue to warrant the investment. Although reduced significantly from the first sketches, this tower will be the only viewing point that allows the visitor to place Amsterdam in its context: not only the relation between the city centre and the suburbs will become clear but also the relation of the Amsterdam metropolitan region to the surrounding area and the North Sea.
Secondly the proposal includes the creation of micro-units: residential units with a sales price of less than €100,000. Studies show that there is a substantial shortage of units in this price bracket in Amsterdam. Slabs and towers, low- and high-rise were studied to come to a high density, high quality micro unit typology for this particular niche in the market.
Dit blog is verplaatst naar:
maandag 25 januari 2016
Blogarchief
-
▼
2016
(106)
-
▼
januari
(15)
- Had de (vooralsnog tijdelijke) Commandantsbrug naa...
- NATIONAL MUSEUM AMSTERDAM - studentenontwerp voor ...
- Parool waardeert ligging Commandantsbrug naar Mari...
- Marineofficier De Natris teleurgesteld in Minister...
- Burgemeester Van der Laan zo blij als een konijn m...
- NRC vergelijkt Europagebouw Marineterrein met Kadh...
- Parool en Volkskrant over openstellen nieuw stuk M...
- Society-verslaggever Parool waagt zich aan archite...
- Video Fietsroute over Marineterrein
- Video-impressie opening Commandantsbrug Marineterrein
- Gebouw 27E geopend op Marineterrein
- Europese Commissie komt aan bij Scheepvaartmuseum ...
- Cultureel programma EU2016 rond Marineterrein geopend
- "The Wall" langs het Marineterrein
- Video met rondleiding door Europagebouw op Marinet...
-
▼
januari
(15)