Marineterrein Amsterdam

Een onafhankelijk blog van een Kattenburger over de herontwikkeling van het Marineterrein Amsterdam. Van een gesloten enclave naar een plek voor iedereen. Blog Marineterrein gaat door als marinekwartier.com

donderdag 8 februari 2018

Wethouder Litjens zegt toe bereikbaarheid Marineterrein te gaan verbeteren


Foto Gert-Jan van der Weijden

Gisteren (7 februari 2018) besprak de Raadscommissie Ruimtelijke Ordening en Grondzaken op verzoek van raadslid Vink (D66) de afsluiting van de Oosterdoksdraaibrug en de gevolgen daarvan voor bewoners en ondernemers. Vanwege de bouw van het nieuwe hoofdkantoor van Booking.com op het Oosterdokseiland heeft de aannemer met toestemming van de gemeente de toegang tot de brug laten blokkeren. Hierdoor is de kop van de Dijksgracht en dus ook het Marineterrein vanaf het Centraal Station zeer slecht te bereiken en moeten fietsers en voetgangers een flinke omweg maken.

Vooraf waren er verschillende bewoners, ondernemers en culturele instellingen die hun bezwaren kenbaar maakten tijdens de geplande inspreektijd. Men vreest drukte op de Dijksgracht door omrijdende taxi's, omzetdaling bij de horeca en isolement van het Marineterrein.

Raadslid Vink (D66) pleitte voor betere bewegwijzering en verlichting van de alternatieve routes. Verder vroeg hij om een meer structurele oplossing, zoals bijvoorbeeld een brug.

Nuijens (GroenLinks) stelde dat het wel heel vreemd is dat er indertijd is besloten om pionierende ondernemers zoals Hanneke's Boom en Mediamatic op deze kwetsbare plek een kans te bieden wat leven in de brouwerij te brengen, en ze dan nu in de steek te laten door hen een toegankelijke route te ontzeggen.
Hij heeft inmiddels ook contact opgenomen met Booking.com om hen te wijzen op het belang van een goede verstandhouding met buurtbewoners en ondernemers, maar zij verwijzen voor de uitvoering van omleidingen naar de aannemer en nemen dus geen verantwoordelijkheid in deze.
Nuijens pleit voor een (nood)brug tussen de NEMO-pier en het Marineterrein en vraagt de wethouder de kosten hiervan te onderzoeken en op welke termijn deze gebouwd zou kunnen worden.

Ook raadslid Geenen (PvdA) pleit voor een brug. Geenen wil alleen nog wel gezegd hebben dat het niet zo heel vreemd is dat er bij zulke bouwprojecten tijdelijke omleidingen zijn.

Wethouder Litjens (VVD) beaamt de stelling van raadslid Geenen dat tijdelijke afsluitingen soms niet te voorkomen zijn. Tegelijkertijd ziet hij ook in dat de huidige situatie niet ideaal is. Hij beloofde om diezelfde avond nog te gaan kijken hoe ernstig het daadwerkelijk is.
De bebording en verlichting moet beter. Dat wilde hij wel toegeven. En hij gaat er voor zorgen dat er betere regie zal worden gevoerd op bewaking van de kwaliteit van de alternatieve routes. Daarnaast wilde hij de verwachtingen wat temperen wat betreft de aanleg van een (nood)brug. Deze zou over een hoofdvaarroute moeten komen, wat betekent dat hij flink hoog en beweegbaar moet zijn. Een ingewikkeld project. Daarnaast voorziet hij dat de afsluiting niet de volle 2,5 jaar zal duren en een eventuele brug vanaf NEMO wel eens pas net af zou kunnen zijn als de Oosterdoksdraaibrug weer open gaat.
Litjens gaat in ieder geval alle opties onderzoeken en komt binnenkort met een brief met daarin de resultaten.




Blogarchief