Ook in de Watervisie van de gemeente van begin dit jaar ontkomt Kattenburg overigens niet aan plannen voor nog meer touringcars:
"We zoeken daarom naar één of meerdere alternatieve locaties voor deze transferplek touringcars-rondvaart. Een verplaatsing naar een centrale locatie aan de zuidelijke IJ-oevers bij de Oosterdoksdoorgang of aan het Oosterdok lijkt kansrijk. De Zouthaven bij de PTA is al geschikt gemaakt als transferplek touringcars-rondvaart, maar de capaciteit is daar beperkt. We gaan op korte termijn op zoek naar aanvullende alternatieve locaties buiten het stadshart. Een mogelijke locatie is de huidige riviercruiselocatie aan de Michiel de Ruijterkade aan de noordzijde van het Oosterdokseiland (een deel van de riviercruiseligplaatsen dient dan een alternatieve locatie te krijgen). De hier reeds aanwezige grote touringcarparkeerplaats wordt de komende jaren nog verder uitgebreid. Of, wellicht zijn aan het Oosterdok kansen voor zo’n nieuwe transferplek. Er kunnen misschien ook nog een aantal touringcarhalteplaatsen worden gerealiseerd aan de noordzijde van de Kattenburgerstraat (bij de muur van het Marineterrein) met een op-/afstapplaats voor rondvaartboten bij het Scheepvaartmuseum. Mogelijk behoren nog andere locaties aan de rand van het centrum of zelfs aan de noordelijke IJ-oevers tot de mogelijkheden."Update 17-5-2016: Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de Verenigde Rederijen Amsterdam ook tegen het Marineterrein als transferpunt voor touringcars zijn. Dat geeft hoop voor stad en bewoners!
Lees hier mijn artikel over het oneerlijke idee van de organisatie Faircity (sic) Amsterdam om de touringcarproblemen van het gehele centrum op Kattenburg te gaan concentreren.
De Fietsersbond heeft zich gelukkig ook al tegen dit plan gekeerd!
@NewNewNews Touringcars Marineterrein is dicht op de stad, in gebied waar fietsen opkomt. Zien geen reden dit plan te steunen.— Fietsersbond A'dam (@adamfietst) 2 mei 2016
Foto: Frans Heijn