Marineterrein Amsterdam

Een onafhankelijk blog van een Kattenburger over de herontwikkeling van het Marineterrein Amsterdam. Van een gesloten enclave naar een plek voor iedereen. Blog Marineterrein gaat door als marinekwartier.com

dinsdag 7 juni 2016

Ligplaatsen voor passagiersvaart in haven Marineterrein voorlopig van de baan

Ondanks herhaalde verzoeken van rederijen en andere belanghebbenden komen er voorlopig geen ligplaatsen voor de commerciële vaart in en rond de haven van het Marineterrein. Eerder (in 2013) was de ligplaatsregisseur van de gemeente nog enigszins hoopvol over geschikte plekken aan de kades langs het Oosterdok.
Daarom heeft de gemeente Amsterdam nog eens geïnformeerd bij Bureau Marineterrein of er toch niet iets mogelijk is, maar hun standpunt in deze is niet veranderd. Zie hieronder de brief van de wethouders Kock en Ollongren over de kwestie.



Geachte leden van de commissie Werk en Economie en de commissie Financiën, 

In verschillende commissievergaderingen in de afgelopen periode zijn de mogelijkheden voor (tijdelijke) ligplaatsen op het Marineterrein ter sprake gekomen. In mijn brief aan u van 29 oktober 2015 heb ik u nader toegelicht waarom het Marineterrein eerder (rapport Polderman uit 2013) als geschikte locatie voor passagiersboten werd gezien, en er nu anders over wordt gedacht. 

Naar aanleiding van die brief en de bespreking ervan in de commissievergadering van 14 januari 2016, heb ik op verzoek van het lid Poot (VVD) toegezegd dat ik de ligplaatscoördinator zal vragen om bij de stuurgroep van het Marineterrein de wens van de raad kenbaar te maken inzake het realiseren van (tijdelijke) ligplaatsen bij het Marineterrein. 
Daaropvolgend heb ik, opnieuw na een opmerking van raadslid Poot (VVD), toegezegd mij te laten informeren over de manier waarop de wens van de commissie met betrekking tot tijdelijke ligplaatsen op het Marineterrein is ingebracht in de desbetreffende stuurgroep en hoe deze vervolgens daar is gewogen. 
Op 22 maart 2016 heeft er een overleg plaatsgevonden tussen het projectmanagement van het Programma Varen-Passagiersvaart en de projectleiding van het Bureau Marineterrein Amsterdam. In dit gesprek is opnieuw de wens om tijdelijke ligplaatsen op het terrein mogelijk te maken uitvoerig besproken. 
Dit was een nuttig overleg, maar heeft niet geleid tot een ander standpunt of uitkomst. 

Het primaire doel van het project is om het Marineterrein tot een openbaar toegankelijk en vernieuwd gebied te ontwikkelen. De kaders hiervoor zijn in de Bestuursovereenkomst geschetst. Daarin is een hoge ambitie opgenomen voor de toekomstige ontwikkeling, waarbij wordt ingezet op innovatie, internationale aantrekkingskracht en herstel van het stedelijk weefsel. Specifiek voor het water en de openbare ruimte op het terrein is bepaald dat deze zich moeten ontwikkelen tot een belangrijke ontmoetingsplek en verbindingsroute. Beoogd wordt een breed publiek gebruik van de haven mogelijk te maken. 

De overeengekomen werkwijze voor de ontwikkeling van het Marineterrein is die van organische groei, waarbij steeds de meest waardevolle gebruikers en initiatieven worden gefaciliteerd om uiteindelijk te zorgen voor een zo groot mogelijke meerwaarde voor de stad en voor de huidige eigenaar, het Rijk. Flexibiliteit en het beschikbaar houden van ruimte is daarvoor cruciaal, juist in deze fase van het project. Het realiseren van ligplaatsen bij het Marineterrein levert geen toegevoegde waarde aan deze uitgangspunten. 

Mogelijk zal het realiseren van ligplaatsen de ontwikkeling frustreren, aangezien het definitieve toekomstige gebruik van het terrein nog niet duidelijk is. Daarom is ook niet te bepalen waar wel en niet ligplaatsen zouden kunnen komen. De ervaring leert dat tijdelijk gebruik vaak niet goed te beheren is, waardoor het later een probleem gaat vormen bij de definitieve invulling. Daar komt bij dat de tijdelijkheid van de ter beschikking te stellen ligplaatsen mogelijk niet kan worden gehandhaafd. Bureau Marineterrein Amsterdam en haar opdrachtgever, de stuurgroep Marineterrein Amsterdam, achten het daarom niet raadzaam om ligplaatsen op het Marineterrein beschikbaar te maken.  



foto: City Marina Amsterdam ; illustratie: Gemeente Amsterdam

Blogarchief