Marineterrein Amsterdam

Een onafhankelijk blog van een Kattenburger over de herontwikkeling van het Marineterrein Amsterdam. Van een gesloten enclave naar een plek voor iedereen. Blog Marineterrein gaat door als marinekwartier.com

zondag 14 juni 2015

DE NEDERLAND - studentenontwerp voor een nieuw Marineterrein (4)

In het ontwerp van Matt Suen spreekt me vooral de weidsheid aan. Het park in het midden is ruim en open opgezet, maar heeft ook flink wat boompartijen die bescherming en schaduw bieden. Er ontbreekt natuurlijk wel een duidelijk fietspad, maar daar heeft geen van de studenten aan gedacht. Een klassieke fout van buitenlandse (landschaps)architecten. Denk maar aan de onwil van de Spaanse architecten van de verbouwing van het Rijksmuseum om de fietsonderdoorgang te behouden. Of het geheel ontbreken van doorgaande fietspaden bij oplevering van het vernieuwde Museumplein (naar een ontwerp van de Zweed Sven Ingvar Andersson) in 1999. Beide fouten zijn daar hersteld, en ook bij het plan van Suen zou dat waarschijnlijk wel goed zijn gekomen als het om een serieus ontwerp zou zijn gegaan.
Het strand ligt mooi aan het einde van de ruime grasvlakte waardoor het hele eiland op natuurlijke wijze overloopt in het Oosterdok. Voor zandhaters is er een stenen trap.
De bebouwing is een verhaal apart. Ik ben normaal al geen groot voorstander van historiserend bouwen, maar dit is, zoals Suen het zelf ook noemt, regelrechte kitsch. Dat dit soms heel verrassend kan werken zien we in Zaandam waar een hotel met gestapelde Zaanse huisjes is gebouwd. Maar in dit geval is het weinig origineel. De plaatsing van de bouwvolumes langs de spoorzijde vind ik wel erg goed gekozen, maar ik zou hier eerder kiezen voor een meer gevarieerde afwisseling van ontwerpen zoals bijvoorbeeld op het Java-eiland of in de Westelijke Houthavens.
De grote blokken langs de Kattenburgerstraat zijn een ware aanslag op de bebouwing aan de andere kant van de straat. Megalomane kazernebouw naar mijn mening. Laat daar gewoon het depot van het Scheepvaartmuseum en het blok van de Marechaussee staan. Naast die geplande blokken staat echter een gebouw wat me wel aanspreekt. Een soort markthal waarvan de functie niet in het ontwerp vermeld wordt, maar waarin wat mij betreft iets vergelijkbaars als De Hallen in Oud-west zou kunnen komen. Food, cultuur en overdekte evenementen. Het gebouw staat mooi in de ruimte en men kan eventuele activiteiten uitbreiden naar het park.
Al met al geen slecht ontwerp door de goede indeling van het terrein.



De Nederland
Student: Matt Suen

For centuries, the Marine Etablissement site has existed in the heart of Amsterdam as a
blank on a map. As part of national defense, its status as a secure location meant that
the public rarely ever got to see it and despite its public location, is mostly forgotten
to most Amsterdammers. Given an increasingly likely scenario of the Royal Dutch
Navy giving up the site (today mostly used for just light exercises, recruitment, and
state events), a radical new master plan would have to be proposed which would be
captivating enough to convince the public, feasible enough to entice a developer, and
sound enough to weather the politics. De Nederland takes its cues from the whole of
the Netherlands. The core idea is to give the public back the public realm. It becomes
quickly evident when looking at Holland’s famed canals that water acts as the space in
which the public engages with each other. The canal to the Dutch is the street to any
other and thus, it was intended that the original section of water (which was filled in
during the construction of the IJ-Tunnel) would be given back to the city as a public park
while the rest of the site (which had always existed as built naval base) would be used
for private development. The designed permutation here suggests that the majority of
the site be allocated to residential units of various types as economic conditions do not
favor high concentrations of retail or commercial space at that location. The image of
the Netherlands is presented as a kitsch interpretation of various Dutch artifacts from
polders, canals, and dikes to Delft porcelain houses one can buy from the many tourist
oriented gift shops which line the historic quarters of Dutch cities.



Blogarchief