Marineterrein Amsterdam

Een onafhankelijk blog van een Kattenburger over de herontwikkeling van het Marineterrein Amsterdam. Van een gesloten enclave naar een plek voor iedereen. Blog Marineterrein gaat door als marinekwartier.com

woensdag 31 mei 2017

Heldere ideeën en sporten op het Marineterrein




Na de Ecodome van vorig jaar staat er op dit moment een andere 'dome' op het Marineterrein. Het gaat om een project van Shell (De Bright Ideas Challenge) dat scholen ondersteunt in wetenschaps- en technologie-onderwijs. Dit doen ze aan de hand van de thema's voedsel, water en schone, betaalbare energie.
Shell verwoordt het zelf als volgt:

"De bright ideas challenge sluit aan bij de OCW kernleerdoelen en daagt groep 7 leerlingen uit om na te denken over oplossingen voor onze wereld op het gebied van energie, water en voedsel. Via deelname aan de challenge, die bestaat uit een online lespakket en een klassenbezoek aan de dome, komen leerlingen op een interactieve en inspirerende manier in aanraking met wetenschap en technologie. Op deze manier ontdekken ze tegelijkertijd dat zij zélf tot allerlei slimme ideeën kunnen komen die een positieve bijdrage leveren aan hun eigen toekomst en daarmee de toekomst van ons allemaal."

Dat niet iedereen staat te springen om de vermenging van onderwijs en bedrijfsleven blijkt wel uit het feit dat het bouwsel permanent bewaakt moet worden door beveiligers. De actiegroep Den Haag Fossielvrij protesteerde al eerder bij een soortgelijk project van Shell. Deze groep beticht Shell van 'greenwashing' aangezien het bedrijf slechts 1 procent van zijn innovatiebudget aan duurzame energie zou spenderen. Zij vinden dat de Bright Ideas Challenge met de nadruk op hernieuwbare energie dus enkel een actie voor de bühne is. En ook een redacteur van RTLZ zette in haar vlog enige vraagtekens bij het project.
Met het logo voor de challenge is Shell in ieder geval trouw gebleven aan z'n core business: een oliedruppel.


Update 6-6-2017:
Inmiddels heeft GroenLinks vragen gesteld aan het college van B&W over de aanwezigheid van Shell op het Marineterrein. Van de website van GroenLinks Amsterdam:

"Shell organiseert op dit moment een Bright Ideas Hub van Generation Discover op het Marineterrein in Amsterdam. De doelgroep – basisschoolleerlingen – kan hier meer leren over technologie en duurzame energie. Wat GroenLinks betreft is dit een onbeschaamde greenwash die dient om de fossiele activiteiten van Shell te legitimeren. Verder maakt Shell in haar voorlichting kinderen wijs dat aardgas een deel van de oplossing van het klimaatprobleem is. Deze kindermarketing heeft niets met duurzaamheid te maken, maar enkel met beeldvorming van Shell als legitiem bedrijf. Het leidt de aandacht af van de kwalijke rol die Shell blijft spelen bij de energietransitie."

Verder nieuw op het terrein:
Vier openbare sporttoestellen! Zien er mooi en robuust uit. Work that body!


Later deze maand zullen er nog 2 toestellen worden bijgeplaatst.