Marineterrein Amsterdam

Een onafhankelijk blog van een Kattenburger over de herontwikkeling van het Marineterrein Amsterdam. Van een gesloten enclave naar een plek voor iedereen.

maandag 11 januari 2016

Commandantsbrug en fietsroute Marineterrein geopend

Klik hier voor een video van de nieuwe fiets- en wandelroute over het Marineterrein: http://marineterrein.blogspot.nl/2016/01/video-fietsroute-over-marineterrein.html



Artikel over de brug in Cobouw:

Afgelopen maandag is de Commandantsbrug geopend. Deze tijdelijke brug is onderdeel van de herontwikkeling van het Marineterrein in Amsterdam. Directeur Sander den Blanken van Arup: “Alles in dit project moest snel en goed.”
Het historische marinegebied in hartje Amsterdam is het nieuwste stukje binnenstad. Sinds 1655 is dit complex gesloten geweest voor het publiek. In mei 2013 werd bekendgemaakt dat de marine het terrein stap voor stap gaat verlaten. Het verandert stapsgewijs in een openbaar gebied met bedrijfshuisvesting, waar Amsterdammers ook kunnen recreƫren. De brug zorgt voor een snelle verbinding tussen de stationsbuurt en Kattenburg en biedt tevens doorgang voor schepen.

Samen met architect Jeroen van Mechelen heeft Arup we het aanbiedingsontwerp gemaakt en het definitieveontwerp.”
De tijdelijke fiets- en wandelbrug is 83 meter lang en heeft een beweegbaar draaideel van 21 meter met een doorvaarbreedte van minimaal 10 meter. De brug heeft een doorvaarthoogte van 2,7 meter in gesloten stand. De realisatie was in handen van aannemer Van Hattum en Blankevoort. “De fundatie van de brug is opgebouwd uit stalen buispalen die met stalen balken zijn verbonden, met daarop geprefabriceerde modulaire dekdelen”, legt Den Blanken uit. “Deze kunnen makkelijk worden gedemonteerd en hergebruikt. Het bewegende gedeelte bestaat uit een stalen vakwerkconstructie. Het brugdek is opgebouwd uit lichtgewicht kunststof planken met daaroverheen een antisliplaag voor fietsers en voetgangers.”
Den Blanken: “Oneerbiedig gezegd kun je stellen dat het een rechttoe-rechtaanbrug is, maar het was een flinke klus om dit project binnen een jaar te realiseren. Bij een definitieve brug ben je van idee tot oplevering al snel tussen de drie en vijf jaar zoet. De snelheid is bevorderd door vereenvoudiging van de schriftelijke procedures, omdat het om een tijdelijke brug gaat. Maar winst was ook dat we voor een eenvoudig ontwerp hebben gekozen met veel standaardonderdelen uit de catalogus.”
Toch is er wel degelijk gekozen voor kwaliteit in bouw en onderdelen. Den Blanken: “Er was een krap budget van 1 miljoen euro. Dat houdt natuurlijk niet over voor een project als dit. We investeren vooral in naam.” Den Blanken had verwacht het in de aanbesteding tegen de prefab-bruggenleveranciers af te leggen, maar dat is niet gebeurd. “Blijkbaar komt kwaliteit altijd bovendrijven.”







Foto's: Bureau Marineterrein en Ministerie van Economische Zaken

Blogarchief